Publicerad 1 kommentar

Åsas Pepplista!

Min man tittade på mig igår kväll där jag satt och chattade med Ulrika om planerna för veckan. (Jepp, en söndagkväll. Vi har noll känsla för det här med “normala arbetstider”.)
“Hur mår du egentligen? Alltså, psykiskt, som egenföretagare just nu?”
Jag stoppade upp ett ögonblick och tänkte efter. “Jag mår utmärkt! Jag har hur kul som helst!”

Och det har jag faktiskt. Att oroa mig för sådant jag inte kan påverka är inte min grej. Jag gillar kreativ problemlösning och just nu går min hjärna på högvarv i stort sett hela tiden. Min erfarenhet i livet hittills är att saker löser sig – inte alltid på det sättet jag hade tänkt mig, men det löser sig! Varenda gång!

Gränsen mellan förnekelse och positiv realism är hårfin, och kanske är jag inte alltid på rätt sida… men jag tänker inte överge en fungerande strategi 😂 Och det hjälper ju givetvis till att jag faktiskt inte HAR några stora problem. Min familj är frisk, jag får jobba med det jag älskar, jag bor ute i skogen. Än så länge får jag in pengar som täcker mina nödvändigaste utgifter. Det är typ allt jag önskar mig.

Partyhatt på!

Åsas pepplista

Jag inser att jag antagligen är ganska ensam om att tycka att livet är ganska coolt nästan jämt. Så för alla er andra har jag satt ihop ÅSAS STORA PEPPLISTA!

1. Stoppa huvudet i sanden

Alltså inte bokstavligen… Men så här: det jag stoppar in i huvudet påverkar vad jag tänker på. Jag bad Ulrika om ett ämne för dagens blogg igår, och hon föreslog en pepplista. Jag var osäker – jag har ju inte ens någon, jag är typ alltid pepp ändå? Men en utmaning är ju kul! Och när jag väl började ha ämnet i huvudet hittade jag peppiga grejer överallt!
Alltså: läs inte deprimerande skit. Skippa artiklar om att vi alla kommer att gå under. Sprid inte vilda killgissningar från domedagsprofeter.
Läs nyttiga grejer istället, sådant som ger ny (äkta) kunskap inom områden som du är intresserad av, eller som helt enkelt får dig att må bra. Eller bra böcker. Eller se en film som du velat se, eller följ en kul TV-serie!
Jag säger inte att du ska vara oförsiktig, utsätta dig eller andra för risker, eller gå emot rekommendationer som finns. Men låt det stanna där. Du behöver inte mata dig själv med saker som gör dig rädd och deprimerad. Faktiskt.

2. Gå ut

Våren är på väg. Vistas utomhus! Ta dig till skogen, sätt dig i en park, åk till stranden. Håll dig på lite avstånd från andra människor så går det utmärkt. (Viruset smittar dessutom inte lika mycket utomhus. Bra på alla sätt!)

3. Move your ass

Läs vilken artikel om psykiskt mående som helst: motion får oss att må bättre. Jag rekommenderar att dansa vilt och hämningslöst. Själv föredrar jag att göra det när ingen ser på (förutom hundarna) 😂 Gör mig sällskap till 90-talets festande i Paris för ett ögonblick, dansa loss till Scooter! (Eller välj en annan låt som passar dig bättre. Men MOVE YOUR ASS!)

4. Trigga din hjärna

För mig är videon ovan 3,5 minuters lyckopiller. Varför? Därför att 1995 jobbade jag utanför Paris. Hästskötare by day, partyprinsessa by night. Låten tar mig tillbaka till överfulla dansgolv, vänner som jag sedan länge tappat kontakten med, och på gränsen till för mycket flirtande. Jag var 19. Jag var odödlig.
För mig är musik en stark trigger till olika känslor. Jag mår bra av rätt musik helt enkelt! Bilder har e liknande effekt – kanske är det därför jag sökte mig till fotografyrket.
Det är dags att plocka fram dina egna triggers. Sådant som gör dig bubblande glad eller stillsamt lycklig.

5. Sjung av hjärtats lust

En sak som händer när vi är rädda eller oroliga är att andningen går åt skogen. Vi börjar andas grundare, högre upp i bröstet. Det i sin tur gör att kroppen tänker “fara” och reagerar ännu mer…Ond spiral som måste brytas!
Ett av de bästa sätten att få igång andning och endorfiner är att sjunga. Ett annat är att skratta. För mig leder det ena ofta till det andra, eftersom jag bara kan hålla tonen om jag faktiskt anstränger mig – och det gör jag sällan. Men sjunger gör jag ofta och gärna. Den här låten till exempel. Och jag funderar på att investera i en glittrig spandexdräkt… Piggie power!

6. Eller fejka!

Den här videon gjorde mig glad igår, så glad att jag funderar på att spela in en egen. Helt ärligt, det hade varit en AWESOME grej att göra! Spela in din egen musikvideo, låt facebook översvämmas av knasiga videos på människor som bjuder på sig själva. Är du på?

Well, well, well…. 5 years later, and we're back.I mean…. this had to happen, right?Day 5 quarantine.#QuarantineChallenge2k20 — now it's time to show us yours !!Song: Hold My Hand by Jess Glynnebut please don't hold my hand right now….https://lnk.to/jgholdmyhandFAMy dad and I's Youtube Channel:https://www.youtube.com/channel/UC36rldm-yAAwsMsLYnl4xwgMy YouTube channel for hand lettering (videos coming soon!):https://www.youtube.com/channel/UCC0iBmOvwB5Ym4-KeSTyMmw?view_as=subscriber

Slået op af Ali Hoffman i Lørdag den 21. marts 2020

7. Skapa något

Om jag känner mig lite meh på morgonen så lägger jag, om jag har möjlighet, lite extra tid framför badrumsspegeln och sminkar mig i glada färger. Inte för att bli “vackrare” utan därför att glada färger gör mig glad, glitter gör mig glad, jag gillar att måla, och ansiktet är en bra canvas. Om jag ska göra något som jag är rädd för (och jag är rädd för en massa grejer men gör dem ändå) så blir sminket ett sätt att gå in i en annan persona.
Färg i ansiktet är ett skapande. Skapande gör oss generellt gladare. Om du använder pensel, pennor, kamera, dator, lera, papper, tyg, garn eller något annat spelar mindre roll. Att skapa något – inte för att få likes utan för den rena glädjen att skapa – är ofta befriande oavsett vilken form det tar. Det behöver inte bli “fint”. Testa.

Citat av Andy Warhol.

8. Random acts of kindness

Att vara snäll mot någon och hjälpa någon känns bra. Det är lätt att ta på sig skygglappar och sluta sig inom sin egen cirkel, men jag vill utmana dig att ge någon en komplimang idag!
Vi är generellt dåliga på att berömma varandra. Berätta för någon att du uppskattar hen. Hjälp till där du kan, utan att förvänta dig en tjänst i retur. Gör till en vana att göra det varje dag. Det låter cheesy, men det ger ringar på vattnet som når många.

9. Få lite distans

För många år sedan lyssnade jag på en föreläsare som pratade om att bryta det akuta känsloläget, skapa distans, och sedan fokusera på lösningen. När han ställdes inför ett problem – allt ifrån att missa tåget till att via jobbet råka släcka ner telenätet för ett helt land – hade han följande strategi:
1. Snärta till med ett gummiband som han hade på handleden. Smärtan bröt paniken som började byggas upp.
2. Fråga sig själv följande: Är det en nationell kris? Är det en internationell kris? Hade någon velat byta plats med mig?
3. Börja fundera över bästa lösningen.
I situationen vi är i idag så är svaret på de två första frågorna ja. Men svaret på den tredje frågan är – i de flesta fall bland er som läser detta – också ja! För mig innebär den insikten omedelbar distans och återfunna proportioner. Ja, skit händer. Jag har det FORTFARANDE bättre än större delen av världens befolkning.
Det funkar för mig. Inte säkert att det funkar för dig. Men värt att testa.

10. Pälsterapi

Vi som har hund (katt, häst, marsvin, whatever) har fördelen av vi har en rejäl oxytocinkick bara en liten bit bort. Utnyttja det.


Och är vi ändå är inne på glädjen med hundar…

Vi kombinerar flera saker på listan ovan, och bjuder in till RallyNosen 4/4!

Upplägget är enkelt: Du och din hund går en bana med växelvis rallyskyltar och växelvis sökgömmor. För att ta er till nästa del av banan behöver ni hitta gömman / genomföra rallyskyltarna på rätt sätt. Ta er igenom banan så fort som möjligt och samla poäng under tiden. Maxtid på banan tio minuter.

Det går utmärkt att delta även om ni inte är superduktiga på vare sig nosework eller rallylydnad – ni hinner så långt ni hinner på era tio minuter och samlar de poäng ni kan!

Vi kommer att köra två klasser, 10 platser i varje klass.

Cool Kids startar kl 10: skyltar från nybörjarklass och gömmor motsvarande klass 1 (en gömma/område)

MasterClass startar kl 14: skyltar upp till avancerad klass och både eukalyptus och lagerblad i gömmorna (1-2 gömmor/område)


Pay it forward!

Om något av tipsen på min pepplista hjälpte dig så dela med dig till någon annan. Och har du fler så fyll på! Och ta hand om dig. <3

1 reaktion på “Åsas Pepplista!

  1. […] måndags skrev Åsa Muntergök om sin pepplista. Jag är inte optimist, så jag tänkte kontra med Dystergökens prepplista. Så om du läste Åsas […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *