Du är inte för alla!

Marknadsföring är intressant. Hur får jag kunder att välja mig? I en uppsjö av folk som håller på med hund – hur ska just jag synas? Jag började fördjupa mig i ämnet under 2017, mest för att jag är nyfiken på mänskligt beteende, och har hittills tagit mig igenom 3 längre onlinekurser, två coachingprogram, och ett antal videokurser, poddar och böcker.

Långt ifrån allt som lärs ut är sådant jag vill ta till mig. Det finns mängder av självutnämnda gurus, recept på “the foolproof facebook ad” och olika sätt att skapa behov hos folk genom att försiktigt spela på rädslor och erbjuda din fantastiska lösning. Det är inte min grej – jag vill inte “skrämma folk till lydnad” om än aldrig så lite.

Just nu läser jag en kurs från Northwestern University om sociala medier, och här har jag fått en del av svaret på varför jag värjt mig mot “klassiska säljtips”: marknaden fungerar inte så längre. Den gjorde det för tio år sedan, men sedan kom sociala medier – och människor ändrade sina vanor. När information blev både lättillgängligt och gratis ändrades vem vi frågor om råd, vem vi litar på, och hur vi konsumerar information. “Vanlig” reklam (åtminstone den som är vanlig om man är i mitt åldersspann och kommer ihåg tiden innan internet) är inte längre vidare effektiv.

Samtidigt läser jag This is marketing av Seth Goodin. Han tar upp ett annat sätt att se på marknadsföring, som gifter sig med den lite “torrare” information som jag får genom kursen, och ger ytterligare en bit av pusslet som jag lägger i mitt huvud. I enkelhet handlar det om två saker:

  1. Hitta din kundkrets
  2. Gör deras värld bättre

Det där med att göra världen bättre gillar jag. Om jag inte hade behövs pengar för att leva hade jag med glädje jobbat gratis. På riktigt. Jag drivs inte av pengar, jag drivs av att göra skillnad. Jag vill göra världen lite bättre.

Hitta din kundkrets

En sak som ALLA kurser, böcker, artiklar, podsändningar och föreläsare tar upp, på lite olika sätt, är vikten av att nischa sig. Du är inte för alla, och du är inte för vem som helst.

Jämför med en läkare. Om du har problem med dina ögon så går du hellre till någon som har specialutbildning på just ögon är någon som kan “lite om mycket”. En specialiserad ögonläkare tar inte kunder som har problem med exem eller halsont, hen har nog med de kunder som behöver specialhjälp med sina ögon. Resten skickas vidare. det betyder att alla de kunder som har problem med andra delar av kroppen väljer bort ögonläkaren – och det är precis som det ska vara.

Jag är duktig på många saker inom hund. Det jag verkligen tycker är roligt är olika former av trick – hundsporter, cirkuskonster, parkour, koncept. Jag är duktig på belöningsbaserad hundträning, bygga samarbete, peppa, inspirera, hitta nya lösningar. Där har jag min kundkrets – hundägare som håller på med belöningsbaserad träning, redan har en bra relation, och vill utvecklas ihop med sin hund. Eller möjligtvis människor som har skaffat valp men jobbar mot ovanstående.
Däremot finns det en stor mängd hundägare som jag INTE vänder mig till: de som behöver hjälp med vardagsproblem. Jag KAN, och säger ibland ja vid speciella omständigheter, men jag väljer för det mesta bort. Det finns en mängd andra hundinstruktörer som tycker att just den biten är superintressant, vilket betyder att de med största sannolikhet är bättre än mig på det dessutom. Man tenderar att bli duktig på det man är intresserad av, eftersom man (om man är en utbildare värd namnet) fortsätter vidareutbilda sig inom sitt intresseområde. Träffa fler ekipage, hjälpa fler, få mer erfarenhet, bli ännu bättre.

Den som försöker vara för “alla hundägare” blir inte för någon. hur många kunder behöver du om året för att leva? Precis så många behöver du i din kundkrets (lite fler så klart, men du fattar…). Du behöver inte “alla hundägare”, det hade blivit ohållbart!

Om du hittar din nisch och berättar vad du gör, så kommer du att attrahera de människor som är intresserade av just det du har att erbjuda. Du sorterar automatiskt bort de kunder som söker något annat än det du faktiskt gör allra bäst och är mest intresserad av.

Gör deras värld bättre

Så…när du nu vet vem du vill nå – hur gör du? I det ständiga brus som finns runt oss hela tiden – hur får du någon att se dig?

Du erbjuder något som gör deras värld bättre.

Istället för att skapa en produkt och försöka sälja den – lär känna din kundkrets. Vad vill de ha? Hur kan du fylla det behovet? Vad saknas? Och i denna värld av fri information behöver du erbjuda ett verkligt värde för att stoppa scrollandet.

Ju mer du lär känna din kundkrets, ju säkrare kan du gissa vad som kommer att fånga deras uppmärksamhet och vad de behöver. Vad som gör deras värld bättre.
Så – vad diskuterar din kundkrets just nu? Var finns de? Vilket medium föredrar de? Skriven text, film, poddar, vad? (Oftast alltihop, vi konsumerar inte längre bara EN kanal, utan flera olika kanaler bidrar till en helhet.)
Vem lyssnar de på? Kompisen, grannen, vilka influencers? Vem litar de på?

Var generös. Folk kommer inte automatiskt att titta på det du presenterar, men du kan byta deras tid mot något som de värdesätter. Dagens kund är relationsstyrd. Du behöver ge dem möjlighet att lära känna dig, gilla dig och lita på dig. Först därefter är det läge att försöka sälja något.

Är detta något som känns rätt för dig?

Då är du vår kundkrets, just här och just nu.

Vi är inte heller för alla, och inte för vem som helst. Så här ser vår urvalsprocess ut i det här hundföretagarprojektet:

Företagare
Håller på med hund i någon form
Bor i Sverige (eller pratar svenska)
Jobbar belöningsbaserat
Är intresserade av att utvecklas
Drivs av nyfikenhet och en vilja att förbättra
Är beredda att satsa lite tid och tankekraft på sitt företag
Trivs i en öppen och personlig atmosfär
Står ut med rosa, glitter och enhörningar…

Vi vill göra din värld bättre

Det är vår ambition. Vi vill ge dig som hundföretagare möjlighet att lära känna oss, gilla oss, och lita på oss. Vi vill ge dig sådant som du verkligen har nytta av.

Sedan försöker vi säkerligen sälja något till dig då och då, eftersom vi måste leva. Men vi tar inte illa upp om du inte köper – då har vi inte hittat rätt produkt för dig. Det du köper ska ALLTID vara mer värt än du betalar.

Har du tankar, frågor, funderingar? Det kommer att komma en samlingsplats i någon form framöver, men vi vill fundera lite till först. Så länge går det utmärkt att maila Åsa på asa@hundheltenkelt.se eller skicka ett pm via FB eller ett DM via Insta.